Telias köp av TV4 saknade förutsättningar för att bli en framgång.
Telia varnades för att de inte skulle lyckas att vara både ett ledande telekomföretag och en ledande medieleverantör. Många menar att statens dominans, via SVT och genom Telias ägande av TV4, kan skapa ett problem med koncentration av mediemakt, något som annars ofta kritiseras när det gäller privatägt media. Staten är stor delägare i Telia. Kritiker hävdar att ett mediebolags trovärdighet inte kan separeras från dess ägare, och att även om staten inte aktivt styr kan det ändå finnas en upplevd risk för påverkan på redaktionella beslut.
Konkurrensen är hård inom både telekom och digitala medier. Telia har varken haft resurser eller andra förutsättningar att göra de förändringar som skulle ha kunnat ge TV4 en ny och bättre position. TV marknaden är i snabb förvandling med tydligt nedåtgående reklamintäkter för tablå-TV, Det är digitala medier och streaming som ökar i hård internationell konkurrens.
Priset 10 miljarder för TV 4 koncernen kan inte försvaras när TV4 är till försäljning sedan en tid.
SVT:s vänsterpositionering lämnar utrymme för TV4
Den tidigare granskande SVT-reportern Janne Josefsson konstaterar ”att många journalister inom SVT och SR med sin ideologiska hemvist vänsterut har fått genomslag i nyhetsbevakningen. Folk har många gånger rätt i kritiken att vi är ensidiga,”
En tydlig majoritet (70%) av journalistkåren sympatiserade 2019 med vänsterliberala värderingar vilket gällt sedan slutet på 90-talet då S+MP+V var ca 65 %. Att ett stort antal ledande media inkl SVT har låtit detta påverka innehållet har försvårat för allmänheten att i tid förstå de olyckliga beslut som skett inom migration, integration, rättsväsendet, energipolitik med tex nedläggning av fungerande kärnkraft osv. Strax över hälften, 52 %, tycker att svenska medier styrs av en politisk agenda med övervikt för vänsterperspektiv.
TV4 anses vara både lite vänster och höger.
I en Novusenkät framgår ovanstående tydligt. Respondenterna fick svara på frågan ”Anser du att svenska nyhetsmedier vinklar nyheter så att det passar deras agenda?”, där mer än hälften svarar ja. Bland Moderaternas var det 65 procent och för Sverigedemokraternas 88 procent medan bara var tredje svarar ja bland Socialdemokraterna.
TV4 har varit rädd för att utmana
Det verkar tyvärr finnas en tveksamhet hos dess ledning om detta skulle falla inom TV4:s nuvarande innehållspolicy, som starkt värnar om opartiskhet. Det är uppenbart att alla regeringspartier under de senaste 30 åren har gjort dyra misstag, dvs inte enbart vänsterpartier. En fristående kanal som värnar Sveriges intressen och vågar vara mer frispråkig med kritiska perspektiv och fakta kan bli populär dvs öka antalet tittare från både höger och vänster. Här kan TV4 gå mycket längre än hittills utan att äventyra sin trovärdighet och balans, snarare tvärtom. En TV-kanal som inte viker sig för vänsterliberalt önsketänkande skulle kunna locka nya och återkommande tittare.
Det finns en potential för TV4 med inspiration från USA
TV4 skulle kunna inspireras av lönsamma kabel-TV kanaler som t.ex. konservativa Fox News eller liberala MSNBC, som båda profilerat sig på att vara röster för dem som är missnöjda med övriga kanalers nyhetsförmedling. Fox News framgångsstrategi kan tillskrivas deras konsekventa fokus på en specifik målgrupp, deras starka och inflytelserika programledare, samt deras förmåga att anpassa sig till förändringar i medielandskapet. Deras strategiska användning av digitala medier har också säkerställt att de förblir relevanta i en tid då nyhetskonsumtion blir allt mer digital.
Det finns alltså ett utrymme för starka personligheter som vågar och har kompetens att berätta vad som sker i både det svenska och det globala samhället.
Detta i kombination med sport och underhållning av hög standard dvs vidareutveckling av TV4 Play finansierat genom avgifter och reklam.
TV4 kan profilera sig där SVT har brister
Oavsett vem den nya ägaren blir, så kommer denne rimligen att anse att TV4s profil behöver skärpas för att kunna locka fler tittare. TV4 Play visar redan att det går att ta betalt.
Det torde alltså finnas en lukrativ marknad för en konservativ/borgerlig nyhets- och opinionskanal i Sverige. Som vi skrev inledningsvis krävs det ett ägarbyte för att TV4 ska klara förvandlingen till ett mer intressant format. Det finns inspirerande exempel som nämns från USA. Vi hoppas att en ny ägare vill göra en omställning i den riktning som här föreslås. Det är en väg som skulle kunna attrahera både svenska och utländska intressen som är beredda att köpa TV4.
Att ge TV4 en borgerlig profil med uttrycklig ambition att ge sin publik de viktiga perspektiv som nu ofta utelämnas i våra ledande TV kanaler skulle vara ett sätt att få ett högre värde på TV4.
Vi ser fram mot nya ägare till TV4 som tar till vara på de möjligheter som finns när SVT lämnar utrymme för det. TV4 kan ta på sig en roll som även attraherar de som är frustrerade över etablerade medias svaga prestationer i granskning av svensk politik och samhälle. Borgerligt sinnade svenskar är tydliga med att de har tröttnat på vänsterliberalismen hos de skenbart objektiva medierna. En ändring är identifierad för att utnyttjas av ett TV4 med ökade resurser och kompetens och ärlighet inom nyheter och samhälle.
Föreningen Medborgarperspektiv.se
Skribenter
Lars Bernhoff
Åke Thunström (ordf)
20241016
Texten är fri att använda
Dokument nr 14
Övriga dokumentl, se https://www.medborgarpolitik.nu/category/lobbying/
Avsändaren kan kontaktas om man önskar vara med på utskickslista.