Jag var och tittade på 2023 års vårsalong, inställd på att det skulle bli en snabb genomgång pga ointressanta konstföremål – jag vill inte kalla dem konstverk. Varför då gå dit kan man fråga sig med en sådan fördomsfull attityd. Svar: att få det bekräftad att samtida konst är dravel och att alla egentligen ser att kejsaren är naken men ingen törs säga att de mesta är dravel; ointressant och smaklöst kludder eller så är det oformliga skulpturer i allehanda material. Det blir inga större problem för AI inspirerade konstverk att framöver ta plats i konstsalongerna. Utbildningen lär få problem med AI-gjorda inlämningsuppgifter, konsten lär alltså få motsvarande problem.
Publiken bestod av – för att ytterligare vädra mina fördomar – många kvinnor varav ett antal sannolikt en gång i tiden sprang omkring med palestinasjalar och näbbstövlar.
Vårsalongen är en typisk fiskstimföreteelse: surrealistiska konstverk är intressanta därför att de anses vara djupa och intressanta. Salongen ger härvid möjlighet för fiskstimmet att få det bekräftat. Man kan fortsatt känna sig progressiv. Några större inslag av SD-väljare fanns nog inte i salongerna.
Till dravlet kan också utbyggnaden av Liljevalchs räknas: betongsalonger med betonggångar. Ger intryck av lågbudget men var raka motsatsen: svindyrt. 1/2 miljard drygt kostade renoveringen och utbyggnaden av lokalerna. Stockholms stad äger Liljevalchs. 1/2 miljard av skattemedel för att företrädesvis vänsterfolk ska få känna sig progressiva.
Inget verk på Liljevalchs vårsalong 2023 kommer att överleva tidens dom. Det är min bedömning. Det kan jämföras mot den naturalistiska och fantastiska Skagemålningen Hipp Hipp hurra som speglar ett firande bland Skagenmålarna på 1800-talets slut, en målning som verkligen får betraktaren att stanna upp.