Som ordförande i föreningen Medborgarperspektiv.se har jag utifrån ett grävperspektiv varit i kontakt med kommunal verksamhet, statligt bolag och SVT. Det har varit sisådär med svaren. Det som föranleder mig att skriva denna artikeln är att SVT har svarat att man vägrar svara på mina anklagelser mot dem i min artikel:
Jag menar att det är deras skyldighet att som offentlig, i det här fallet en mycket påpassad verksamhet, svara på kritik.
Som regel har jag dock fått svar ganska snabbt när jag via Mail frågat offentliga verksamheter. Svaren är dock av karaktären goddag yxskaft, dvs man får inte ett konkret svar på ställd fråga. Jag har då insisterat på förtydligande varvid en maildialog har följt. Mailväxlingen har lett till en viss precisering dock inte till tillfredsställande nivå. Till slut fasas dialogen ut, man tröttnar på att svara på mina krav på precisering – väl medvetna att man då kan vara ute på hal is, exempelvis som när jag efter kostsamma parkeringsmissar önskar veta hur många gjort samma misstag som jag gjort utan att man förbättrat skyltning eller som i mitt fall målat kantstenen gul för att undanröja missförstånd. Ett marginellt exempel kanske men i dylikt fall skall man ha rätt att få ut en lista över de mest frekventa felparkeringsadresserna. Misstänker nämligen att det handlar om miljonbelopp som man på så sätt får in, istället för att man med servicekänsla ser till att parkeringsmisstag undviks.
Jag undertecknar som regel med att jag är ordförande för en ideell förening – intrycket är att detta leder till högre svarsfrekvens. Tycker också att det är fair play att tala om vem man är. Min titel har jag också kunnat använda för att vända mig till de offentliga verksamheternas presskontakter som svarar trots att jag inte är press. Alltid något.
Inom parentes kan jag nämna att jag i en dialog med Migrationsverket har svart på vitt att de aldrig har kollat flygavgångarna på Arlanda för att se om folk som fått asyl återvänder till sina länder. Ingen har bett dom göra det var svaret jag fick dvs vi har en myndighet vars betydelse är mycket stor med tanke på de enorma kostnader invandringen drar, för att inte tala om alla problem, ändå inte anser sig att på eget initiativ kolla asylfusk. Jag ser det som grov vårdslöshet med våra skattemedel.
Vad jag vill komma till med det här är det borde vara alla offentliga verksamheters skyldighet att ge fullödiga svar på frågor, allra helst det rör sig om frågor som har politisk bäring. Riksdagen borde besluta om detta. Det skulle betyda mycket för demokratiska samtalet. Ett beslut om informationsplikt inom vissa ramar borde inte vara alltför betungande med tanke på alla dessa kommunikatörer som nu finns i offentliga verksamheter.
Det borde alltså finnas en generell informationsplikt för offentlig verksamhet – det skulle kunna ha en signifikant betydelse för den demokratiska utvecklingen. Nu finns det nog sådana som anser att detta redan finns – det är i så fall en skärpning som måste till.
Här har vi ett utmärkt exempel på en vanlig medborgare som ställer berättigade frågor men som inte får tillfredställande svar. Det beror normalt på att de som ska svara förstår att deras svar kan bli kritiserade. Vi medborgare måste vara mer påstridiga. Det är ju våra prngar de förbrukar utan att lyckas lösa de problem som det är deras uppgift att lösa.
Fortsätt Åke att lyfta medborgarperspektivet
Ett utmärkt förslag som passar bra för föreningen att driva.